Iveco Motors

Iveco Powstała w 1975 i znajdująca się w rękach koncernu FIAT firma Iveco jest producentem wielu zaawansowanych technologicznie silników. Motoryzacja jest pasją Włochów a ich przemysł motoryzacyjny jest jednym z najbardziej liczących się w Europie i na Świecie.

Jako producent ciężarówek i autobusów firma Iveco produkuje przede wszystkim ciężkie silniki przeznaczone do napędu tych pojazdów. Z konstruowanych w Iveco silników korzysta nie tylko ich producent ale również inne przedsiębiorstwa, nie tylko z branży motoryzacyjnej gdyż silniki te pracują nie tylko w autobusach i samochodach ciężarowych ale również np. na statkach, w ciągnikach rolniczych czy w agregatach prądotwórczych.

Podstawowy zakres produkcji obejmuje jednakże silniki do własnych samochodów ciężarowych i autobusów. Silniki Iveco należą do kilku rodzin różniących się przede wszystkim przeznaczeniem. Do samochodów lekkich przeznaczone są silniki Iveco SOFIM. SOFIM to powstały w latach siedemdziesiątych z joint venture włosko-francuskiego producent silników, który następnie został włączony do firmy Iveco, a obecnie w ramach koncernu FIAT. Silniki Iveco SOFIM montowane są przede wszystkim w samochodach Iveco Daily i FIAT Ducato, choć wykorzystywane były również w modelach Peugeot, Citroen i Renault, które były wspólnymi konstrukcjami.

Iveco StralisW ciężkich ciężarówkach (np. Iveco Stralis) montowane są większe silniki Iveco Cursor. Są to mocne i wydajne (pojemność 10 lub 13 litrów, moc do 400 kW) jednostki napędowe służące do napędzania potężnych ciągników siodłowych.

Jak wspomniałem wcześniej Iveco dostarcza również silniki do innych zastosowań. Są to z reguły już naprawdę potężne jednostki, z reguły wysokoprężne jak np. silniki AIFO które montowane są m.in. na statkach. Silniki Iveco znajdują także zastosowanie w przemyśle i agregatach prądotwórczych. Agregaty z silnikami Iveco to zazwyczaj jednostki o dużej mocy, stacjonarne, które mają wytwarzać prąd do zasilania statków lub dla całych budynków.

Do uniwersalnych silników produkowanych przez Iveco należą m.in. silniki wysokoprężne z rodziny NEF. Znajdują one zastosowanie w motoryzacji, przemyśle, maszynach rolniczych, na statkach oraz w agregatach prądotwórczych. Są to spore (300-440 kg) silniki Diesel’a produkowane różnych wersjach (z 3, 4 i 6 cylindrami) o pojemnościach od 3.3 do 6.7 litra. Duże możliwości konfiguracyjne pozwalają na dostosowanie tych silników do potrzeb szerokiej grupy pojazdów i maszyn w jakich znajdują one zastosowanie.