Abarth 205 Berlinetta

Firma Abarth powstała w 1949 roku i zajmowała się modyfikacjami seryjnie produkowanych samochodów – głównie FIAT‘a lecz także Alfa Romeo, Simca i Renault. Za projekt karoserii 205-ki odpowiada włoska firma Vignale. Berlinetta 205 to pierwsze auto, jakie marka Abarth pokazała na światowych targach motoryzacyjnych, co miało miejsce w 1950 roku w Turynie (Włochy).

Do zasilania tego modelu użyto małego czterocylindrowego motoru firmy FIAT o pojemności 1089 cm3, a także zachwycającej jak na swą pojemność mocy 83 KM. Auto powstawało w trzech wariacjach zaznaczonych numerami 101, 102 oraz 103. Wersja 103 była nadzwyczaj wyszukana i ekskluzywna.

Stworzone przez Alfredo Vignale, zaś zaaranżowane przez Giovanniego Michelotti subtelne aluminiowe nadwozie (dwudrzwiowe coupé) pozwoliło zredukować ciężar pojazdu do raptem 800 kg.

Natychmiast auto odniosło wymowne rezultaty w rajdach samochodowych (także w najbardziej liczącym się włoskim rajdzie Mille Miglia (Tysiąc Mil), w jakim zajął osiągnął miejsce 31), jednakowoż ciągłe utrzymanie zespołu rajdowego powodowało ogromne wydatki, a że w tamtym czasie Abarth był dość młodą firmą bez dużego zaplecza finansowego Carlo Abarth (założyciel) zadecydował o wycofaniu się jego firmy z rajdów. Cel promocyjny został jednak osiągnięty, a model 205 Berlinetta w poważnym zakresie przyczynił się do popularyzacji marki Abarth.