Jak działa skrzynia biegów?

drążek zmiany biegów

Instrumentem jaki jest wykorzystywany we wszelakiego wariantu współcześnie produkowanych samochodach do przesłania mocy z jednostki napędowej do układu napędowego pojazdu jest skrzynia biegów. Skrzynia biegów jest połączona z napędem pojazdu za pośrednictwem mechanizmu sprzęgła. Przesył mocy odbywa się w relacji od momentu obrotowego poprzez tzw. biegi, które są odpowiednim przełożeniem jakie wybierane jest w zależności od bieżącego momentu obrotowego napędu.

Skrzynie biegów w najszybszym uproszczeniu możemy rozłożyć na manualne oraz automatyczne. Obsłużenie ręcznej skrzyni biegów wiąże się z potrzebą nadepnięcia na docisk sprzęgła, co powoduje sczepienie przekładni skrzyni biegów z napędem. Jest to zwykle użytkowany w Europie typ skrzyni biegów. Skrzynie biegów automatyczne (powszechne w Stanach Zjednoczonych wyróżniają się użyciem sprzęgła hydrokinetycznego, chociaż w samochodach ciężarowych wykorzystywane są ponadto zwykłe sprzęgła z dołączonym sterowaniem.

Dysfunkcja skrzyni biegów staje na przeszkodzie jazdy pojazdem. Ze względu na specjalistyczną naprawę pożądane jest udanie się na naprawę skrzyni biegów do fachowego zakładu samochodowego, który posiada właściwy sprzęt oraz podzespoły zamienne do jej renowacji. Renowacja skrzyni biegów związana jest z jej demontażem, w trakcie którego trzeba zazwyczaj wymontować większą liczbę detali aby dostać się do skrzyni biegów.

Do najczęstszych usterek należą problemy z łożyskami, które należy zastąpić na elementy o zgodnej z oryginałem średnicy. Niszczą się również przekładnie, usterkę może wyrządzić także wysięk oleju ze skrzyni biegów. Jako iż kompleksowa zmiana skrzyni biegów stanowi dość poważny wydatek (nawet poziomu kilkudziesięciu tysięcy złotych) to jej renowacja jest wartą rozpatrzenia alternatywą.